Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobusy w Świętochłowicach niekoniecznie klimatyzowane i niskopodłogowe

Martyna Dyszka
Autobusy w Świętochłowicach
Autobusy w Świętochłowicach MSH
Autobusy w Świętochłowicach: Komunikacja miejska - w wielu z Was wywołuje pewnie charakterystyczne emocje. Jednak jeśli nie mamy prawa jazdy lub samochodu, jesteśmy na nią skazani. Chcąc pojechać do sklepu, bądź odwiedzić rodzinę, jesteśmy zmuszeni wsiąść do autobusu czy tramwaju. Sprawdziliśmy, jakie autobusy jeżdżą po Świętochłowicach i dlaczego nie są klimatyzowane.

Autobusy w Świętochłowicach

Po naszym mieście jeździ w sumie 17 linii autobusowych. Są to: 6, 7, 13, 23, 39, 102, 121, 144, 199, 201, 830, 840, 870, 7N, 830N, 840N oraz autobusowa komunikacja zastępcza za tramwaj T-11. Linie te są obsługiwane przez 62 autobusy. Najwięcej ich jeździ na liniach nr 6 i 7, bo aż osiem. Najmniej, bo po jednym na liniach nr: 102, 830, 870, 7N, 830N, 840N i T-11.

Autobusy, które jeżdżą po świętochłowickich ulicach, w większości są niskopodłogowe. Jednak na taką wygodę nie mogą liczyć pasażerowie podróżujący liniami nr 7, 830, 7N, 830N i 840N. KZK GOP stawia przewoźnikom wymogi. Przede wszystkim autobusy muszą być wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Tak jest na liniach nr 6,13,23,39,144,840 i 870.

- Obejmujący w szczególności wizualne i foniczne zapowiadanie przystanków zlokalizowanych na trasie linii i przekazywanie pasażerom dodatkowych informacji o usługach komunikacji publicznej - wyjaśnia Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP.

Ponadto autobusy muszą mieć urządzania zapewniające łączność radiową miedzy kierowcą autobusu a punktem dyspozytorskim wykonawcy i zamawiającego, policją i pogotowiem ratunkowym, elektroniczne tablice kierunkowe, rampę najazdową lub podnośnik na wózki dla osób niepełnosprawnych w autobusach niskopodłogowych. Niestety, KZK GOP nie stawia przewoźnikom wymogów obsługi linii autobusami klimatyzowanymi. Zatem możemy mieć tylko nadzieję, że tegoroczne lato nie będzie tak upalne, jak w ubiegłym roku!

KZK GOP nie ma też obowiązku sprawdzania czy autobus posiada ważne badania techniczne. - Tego typu kompetencje należą do operatorów oraz służb posiadających uprawnienia do przeprowadzania kontroli, na przykład policji - tłumaczy Koteras.

Każde miasto, które należy do KZK GOP musi płacić roczną składkę. - Wielkość dotacji gminy członkowskiej obliczana jest w oparciu o uzyskane dochody i przychody, poniesione koszty, wydatki, rozliczenia z tytułu wkładu własnego i dotacji celowych oraz wykonanych prac eksploatacyjnych. Wynik finansowy każdej linii ma wpływ na składkę. Im wyższe wydatki na obsługę linii (wymogi taboru), tym wyższa składka - wyjaśnia Koteras.

I tak w 2012 roku dotacja Świętochłowic dla KZK GOP wyniosła 5 mln 850 tys. 757,98 zł, jednak miasto musiało rozliczyć dotację za poprzedni rok i dopłacić 120 tys. zł. Natomiast w ubiegłym roku dotacja wyniosła 6 mln 757 tys. 180,55 zł. Z budżetu miasta władze musiały wydać dodatkowo 158 tys. 691 zł (rozliczenie dotacji za 2012 rok) oraz 290 tys. 148 zł (dopłata do dotacji za 2012 rok). A w tym roku dotacja jest jeszcze większa - ponad 7 mln zł.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swietochlowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto