Autobusy w Świętochłowicach
Po naszym mieście jeździ w sumie 17 linii autobusowych. Są to: 6, 7, 13, 23, 39, 102, 121, 144, 199, 201, 830, 840, 870, 7N, 830N, 840N oraz autobusowa komunikacja zastępcza za tramwaj T-11. Linie te są obsługiwane przez 62 autobusy. Najwięcej ich jeździ na liniach nr 6 i 7, bo aż osiem. Najmniej, bo po jednym na liniach nr: 102, 830, 870, 7N, 830N, 840N i T-11.
Autobusy, które jeżdżą po świętochłowickich ulicach, w większości są niskopodłogowe. Jednak na taką wygodę nie mogą liczyć pasażerowie podróżujący liniami nr 7, 830, 7N, 830N i 840N. KZK GOP stawia przewoźnikom wymogi. Przede wszystkim autobusy muszą być wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Tak jest na liniach nr 6,13,23,39,144,840 i 870.
- Obejmujący w szczególności wizualne i foniczne zapowiadanie przystanków zlokalizowanych na trasie linii i przekazywanie pasażerom dodatkowych informacji o usługach komunikacji publicznej - wyjaśnia Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP.
Ponadto autobusy muszą mieć urządzania zapewniające łączność radiową miedzy kierowcą autobusu a punktem dyspozytorskim wykonawcy i zamawiającego, policją i pogotowiem ratunkowym, elektroniczne tablice kierunkowe, rampę najazdową lub podnośnik na wózki dla osób niepełnosprawnych w autobusach niskopodłogowych. Niestety, KZK GOP nie stawia przewoźnikom wymogów obsługi linii autobusami klimatyzowanymi. Zatem możemy mieć tylko nadzieję, że tegoroczne lato nie będzie tak upalne, jak w ubiegłym roku!
KZK GOP nie ma też obowiązku sprawdzania czy autobus posiada ważne badania techniczne. - Tego typu kompetencje należą do operatorów oraz służb posiadających uprawnienia do przeprowadzania kontroli, na przykład policji - tłumaczy Koteras.
Każde miasto, które należy do KZK GOP musi płacić roczną składkę. - Wielkość dotacji gminy członkowskiej obliczana jest w oparciu o uzyskane dochody i przychody, poniesione koszty, wydatki, rozliczenia z tytułu wkładu własnego i dotacji celowych oraz wykonanych prac eksploatacyjnych. Wynik finansowy każdej linii ma wpływ na składkę. Im wyższe wydatki na obsługę linii (wymogi taboru), tym wyższa składka - wyjaśnia Koteras.
I tak w 2012 roku dotacja Świętochłowic dla KZK GOP wyniosła 5 mln 850 tys. 757,98 zł, jednak miasto musiało rozliczyć dotację za poprzedni rok i dopłacić 120 tys. zł. Natomiast w ubiegłym roku dotacja wyniosła 6 mln 757 tys. 180,55 zł. Z budżetu miasta władze musiały wydać dodatkowo 158 tys. 691 zł (rozliczenie dotacji za 2012 rok) oraz 290 tys. 148 zł (dopłata do dotacji za 2012 rok). A w tym roku dotacja jest jeszcze większa - ponad 7 mln zł.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?