Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Twoje auto też czeka majówka

Redakcja
Źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Riley_BW_1.JPG
Źródło: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Riley_BW_1.JPG Berthold Werner
Święta wielkanocne oznaczają dla wielu z nas pierwszą po zimie daleką podróż samochodem. W tym roku w trasę wyruszymy jeszcze liczniej – niezwykle korzystny układ świąt w kalendarzu sprawia bowiem, iż biorąc kilka dni urlopu można połączyć weekend wielkanocny z majowym i w najlepszym przypadku wybrać się na ponad tygodniowe wakacje. Niezależnie jednak od długości naszego urlopu, nadchodzące dni dla nas oznaczają odpoczynek, a dla naszego pojazdu ciężką pracę w warunkach zupełnie innych niż te, w których poruszaliśmy się jeszcze niedawno w okresie zimowym.

Opony

Połowa kwietnia to najwyższy czas, aby powrócić do letniego ogumienia w naszym aucie. Największą wadą używania opon zimowych wiosną i latem jest przede wszystkim dłuższa droga hamowania, która w przypadku zatrzymywania auta z prędkości 100 km/h może wynieść nawet o 16 m więcej, niż miałoby to miejsce w przypadku opon letnich.

Druga istotna wada jeżdżenia na "zimówkach" poza okresem śniegów i mrozów to większe zużycie bieżnika. Wynika ono ze stosowania bardziej miękkich mieszanek gumy, zapewniających lepsze właściwości jezdne w niskich temperaturach, lecz szybciej zużywających się na rozgrzanej jezdni. Większe zużycie bieżnika oznacza również na ogół zwiększoną konsumpcję paliwa. – W przypadku opon sprawa jest prosta i żadne kombinacje nie mają tutaj większego sensu. W sezonie letnim jeździmy na oponach letnich, a zimą na zimowych. Tak jest bezpiecznej i w ostatecznym rozrachunku również taniej – mówi Jacek Brzóska z serwisu Ford Bemo Motors.

Zmieniając opony należy również pamiętać o ich dopompowaniu i sprawdzeniu ciśnienia. Możemy to zrobić na każdej stacji wyposażonej w kompresor. Nie ma jednego zalecanego poziomu ciśnienia opon dla aut osobowych. Dostawcy aut informują, jakie ono powinno być, aby użytkowanie opon w danym samochodzie było efektywne oraz bezpieczne. Oznaczenie takie znajdować się może w otworze drzwi kierowcy, na ich tylnej krawędzi, obok fotela kierowcy, na klapie wlewu paliwa lub w książce pojazdu.

Płyny oraz filtry

Wymiana oraz sprawdzenie stanu ogumienia to podstawowa, lecz zarazem tylko jedna z kilku czynności, które należy wykonać, aby z czystym sumieniem wybrać się na pierwszą wiosenną wyprawę. Niezwykle istotne jest również sprawdzenie wszystkich płynów w naszym aucie –chłodniczego, hamulcowego, do układu kierowniczego i do spryskiwaczy oraz oleju. W razie potrzeby trzeba je uzupełnić. Należy również zadbać o sprawność podstawowych układów naszego pojazdu tzn. układu hamulcowego i kierowniczego. Czynność tę, podobnie jak i kontrolę ustawienia świateł oraz wspomnianych płynów technicznych najlepiej zlecić jest stacji serwisowej.

Samemu możemy natomiast ocenić stan wycieraczek, których pióra po długiej i ciężkiej zimie są często bardzo zużyte. Tymczasem ich wymiana nie jest ani skomplikowania, ani też kosztowna – w przypadku silnej wiosennej ulewy nowe pióra wycieraczek mogą być wręcz bezcenne. Podobnie zresztą jak sprawnie działająca klimatyzacja – anomalia pogodowe ostatnich lat sprawiają, że upały w maju nie są już niczym specjalnie zaskakującym. Jeśli posiadamy klimatyzację, warto przy okazji oddawania auta do pozimowego przeglądu zlecić również jej sprawdzenie. Po zimie wymiany może wymagać również filtr pyłkowy odpowiedzialny za świeże powietrze w samochodzie. Z tego samego względu zalecane jest również odgrzybienie układu klimatyzacji.

Nie jest to jednak jedyny filtr w aucie, który należy sprawdzić. – Filtr powietrza odpowiada za dopływ powietrza do silnika. Jego zatkanie może skutkować nieprawidłową pracą jednostki napędowej naszego auta. Filtry są niedrogie, więc nie ma sensu zwlekać z ich wymianą. Jeżeli na jednym filtrze powietrze przejechaliśmy już 40 000 km, to najwyższy czas go wymienić – wyjaśnia Jacek Brzóska z Bemo Motors. Oczywiście czasami zachodzi konieczność wcześniejszej wymiany filtra - decyzję najlepiej pozostawmy wykwalifikowanym pracownikom serwisu.

Wyposażenie auta

Niezależnie od pory roku i warunków atmosferycznych, w których przyjdzie nam odbyć naszą podróż, należy również zadbać o odpowiednie wyposażenie auta. Zawsze powinniśmy mieć ze sobą sprawne koło zapasowe lub tzw. zestaw naprawczy oraz podnośnik i klucz do mocowania kół, trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę, apteczkę i kamizelkę. Przydatna może okazać się także latarka oraz niewielka ilość oleju i płynu do spryskiwaczy. Dobrze jest zadbać także o czystość w aucie i nie zabieranie w podróż rzeczy zbytecznych, takich jak na przykład łańcuchy na koła pozostawione w bagażniku po ostatnim wypadzie na narty. Im auto jest cięższe tym więcej pali. Im bardziej mamy zagracony bagażnik, tym trudniej jest nam w stresujących sytuacjach odnaleźć w nim potrzebne narzędzia.

Kierowca

Podczas przygotowań auta do dalszej podróży nie zapominajmy również o nas samych. W drogę powinniśmy się wybrać możliwie jak najbardziej wypoczęci, a co pewien czas robić sobie również krótkie przerwy w podróży. W podróży nie należy również spożywać zbyt ciężkich i obfitych posiłków obciążających organizm, a w konsekwencji powodujących senność. Nasze dobre samopoczucie powinna zapewnić natomiast świadomość, iż jedziemy sprawnym i dobrze przygotowanym do dalszej podróży autem. Wtedy możemy się już skupić tylko na drodze i nadchodzącym wypoczynku.

Źródło: Informacja prasowa

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto