Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

SP nr 2 w Świętochłowicach - szkoła, w której uczą się lekko, łatwo i przyjemnie

Sonia Cichoń
Marek Reich Dyrektor SP nr 2 w Świętochłowicach
Marek Reich Dyrektor SP nr 2 w Świętochłowicach Sonia Cichoń
SP nr 2 w Świętochłowicach: SP nr 2 jako jedyna szkoła w Polsce po raz 4 otrzymała certyfikat Lidera Szkół Uczących Się. O szczegóły zapytaliśmy dyrektora placówki Marka Reicha.

SP nr 2 w Świętochłowicach:

Sonia Cichoń: Certyfikat Lidera Szkół Uczących się to chyba ważne wyróżnienie dla placówki?
Marek Reich: Oczywiście, nasza szkoła otrzymała certyfikat Lidera Szkół Uczących Się na lata 2014 - 2018, stało się to 17 czerwca podczas panelu w którym uczestniczyli paneliści z całej Polski oraz przedstawiciele Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. Jest to firma edukacyjna, która zajmuje się przyznawaniem tych certyfikatów, współpracuje z Polsko - Amerykańską Fundacją Wolności. Na tym panelu byli też nasi nauczyciele, rodzice i uczniowie.
S.C.:Co się działo podczas trwania panelu?
M.R.: Panel przebiegał dwuetapowo. W pierwszej części paneliści, którzy przyjechali z całej Polski, podczas hospitowanych zajęć, dokonywali obserwacji zachowań nauczycieli i uczniów. Odbyli z nimi liczne rozmowy na temat funkcjonowania szkoły. Szukano potwierdzenia, czy rzeczywiście stosuje się w nas strategie Oceniania Kształtującego. W drugiej części panelu odbyła się otwarta dyskusja na temat procesów zachodzących w pracy szkoły. Podczas narady panelistów, na podstawie analizy dokumentacji, wniosków z rozmów i obserwacji stwierdzono, że szkoła wypełnia wszystkie standardy związane z ocenianiem.
S.C.:Co to oznacza dla placówki?
M.R.:Jest to duże wyróżnienie dla całej społeczności szkoły - nauczycieli, uczniów i rodziców. Osoby te muszą ze sobą współpracować. Jest to potwierdzenie, że szkoła pracuje na wysokim poziomie stosując nowoczesne strategie nauczania. To także wyróżnienie dla świętochłowickiej oświaty, ponieważ jesteśmy szkołą publiczną. Mamy więc powody do zadowolenia.

SP nr 2 w Świętochłowicach: czym jest Ocenianie Kształtujące?

S.C.:Proszę nam opowiedzieć, co dokładnie oznacza pojęcie "Ocenianie Kształtujące"?
M.R.: Ocenianie Kształtujące koncentruje się na dobrym nauczaniu, a co za tym idzie, efektywnym przyswajaniu wiedzy przez uczniów na każdym etapie edukacji. W ocenianiu kształtującym sprawdzamy mocne i słabe strony uczniów. Mówimy im co mają zrobić, żeby poprawić wiedzę w danym obszarze i wskazujemy kierunki pracy na przyszłość. Jest to powiązane ze współpracą z rodzicami. Kolejną rzeczą jest wyznaczanie celów lekcji wspólnie z uczniem. Nauczyciel wraz ze swoimi podopiecznymi ustala co będą robić na zajęciach, cele widoczne są przez cały czas na tablicy. Co ważne, cele lekcji podane są w języku ucznia, przystępnym i zrozumiałym dla każdego. Uczeń jest przez cały czas świadomy co się dzieje na zajęciach, żywo w nich uczestniczy, dzięki czemu nie nudzi się. Ustalane są także kryteria na co nauczyciel będzie zwracał uwagę.
S.C.: Czy Ocenianie Kształtujące przynosi wymierne efekty?
M.R.: Ocenianie Kształtujące przenosi się na efekty w nauce. Od wielu lat obserwujemy, że wyniki na sprawdzianie szóstoklasisty są na wysokim poziomie. W tym roku nasi uczniowie uzyskali wynik lepszy o 5 pkt w 40 stopniowej skali. Jest to ogromny przyrost. W ubiegłym roku wzrost wynosił 2 punkty. Jest to wielki sukces jeśli chodzi o szkołę, pokazuje, że ten system nauczania i oceniania jest skuteczny i przynosi wymierne efekty. Trzeba pamiętać, że nie jest to akcja na jeden rok w naszej szkole, ale ciągły proces wprowadzany od lat. Musze dodać, że ten system zdobywa coraz więcej zwolenników w wielu szkołach w Polsce.
S.C.: Czy nauczyciele przechodzili specjalne szkolenia?
M.R.: Cała rada pedagogiczna została przeszkolona. Odbywało się to w mniejszych grupach. Nauczyciele wymieniali się informacjami, chodzili do siebie na zajęcia, dyskutowali co się udało, a co można byłoby jeszcze poprawić. Nad strategiami pracujemy już 3 lata. Nauczyciele cały czas się doskonalą. Jeden z nich jest liderem i czuwa nad wszystkim, co dzieje się w szkole, w zakresie oceniania kształtującego.

SP nr 2 w Świętochłowicach: uczniowie czują się wyjątkowo

S.C.: W jaki sposób na taki system oceniania reagują uczniowie?
M.R.: Dla dzieci jest to coś wyjątkowego. Czują się nie podmiotami lekcji, bo sami ją budują. Postrzegają więc siebie jako głównych decydentów w procesie lekcyjnym, bo mają wpływ na to, co się dzieje. Dlatego są bardzo zaangażowani i chętnie współpracują z wychowawcami.
S.C.: Czyli mają motywację do nauki?
M.R.: Tak, kładziemy nacisk na motywowanie uczniów, promujemy pozytywne wzorce zachowań. Dzieci za dobre sprawowanie otrzymują punkty, za które potem są nagrody. Trzeba jednak na nie solidnie zapracować.
S.C.: Skąd w ogóle pomysł na takie nietypowe kształcenie?
M.R.: Od wielu lat współpracujemy z Centrum Integracji Obywatelskiej w Warszawie. Wybieramy te programy, które są dla nas najlepsze. I między innymi zainteresowaliśmy się Ocenianiem Kształtującym. W klasach 4 - 6 wprowadziliśmy ocenę opisową na semestr, która jest komentarzem do oceny cyfrowej. Uczeń jest świadomy, dlaczego otrzymał taką ocenę, a nie inną.
S.C.: Jest pan dyrektor dumny z takich osiągnięć placówki, którą zarządza?
M.R.: Oczywiście, to podsumowanie wysiłku pracy całej rady pedagogicznej. Wkładają w to co robią mnóstwo wysiłku. Ale jestem zdania, że jeżeli człowiek się mocno napracuje, to sukces smakuje jeszcze lepiej. Nauczyciele widzą, że ich starania przynoszą efekty, a rodzice i uczniowie to doceniają. I to jest właśnie to, o co nam chodzi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na swietochlowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto