Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
To wielka szkoda, że obecnie oferowana generacja Forda Fiesty jest tą ostatnią. Dość dobrą alternatywą jest oczywiście Ford Puma wraz z odmianą ST, ale i tutaj nie nacieszymy się tymi emocjami zbyt długo, bowiem za kilka lat będziemy musieli przesiąść się na wersję elektryczną. Czy warto rozważyć zakup Fiesty ST? Jeśli ktoś poszukuje sporych emocji i dużej frajdy w tak kompaktowym wydaniu, Fiesta ST jest z pewnością jedną z najlepszych na rynku propozycji.
To wielka szkoda, że obecnie oferowana generacja Forda Fiesty jest tą ostatnią. Dość dobrą alternatywą jest oczywiście Ford Puma wraz z odmianą ST, ale i tutaj nie nacieszymy się tymi emocjami zbyt długo, bowiem za kilka lat będziemy musieli przesiąść się na wersję elektryczną. Czy warto rozważyć zakup Fiesty ST? Jeśli ktoś poszukuje sporych emocji i dużej frajdy w tak kompaktowym wydaniu, Fiesta ST jest z pewnością jedną z najlepszych na rynku propozycji. Kamil Rogala
Są auta, które dają mnóstwo frajdy z jazdy, są zaskakująco praktyczne, mogą być nawet wygodne w codziennej eksploatacji, są także nieźle wycenione, ale… i tak znikają z rynku. Ford Fiesta żegna się po siedmiu generacjach rynkowego życia, a odmiana ST to zdecydowanie auto, które warto rozważyć i trzeba się pośpieszyć, gdyż kolejnej okazji już nie będzie.

Ford Fiesta ST. Nadwozie i wnętrze

Ford Fiesta jest z nami już od połowy lat 70-tych, kiedy to na rynku pojawiła się pierwsza generacja. Kolejne wcielenia tylko przekonywały o tym, że jest to nie tylko auto miejskie, ale również samochód dający sporo frajdy z jazdy. Niemal każda generacja prowadziła się świetnie i była swego rodzaju benchmarkiem dla kierowców, którzy chcieli auto małe, miejskie, niekoniecznie bardzo mocne, ale dające sporo frajdy z dynamicznej jazdy po zakrętach. Pod względem wizualnym nigdy nie był to samochód, który miał zachwycać. Wręcz przeciwnie. Miał wtapiać się w tłum dając kierowcy poczucie anonimowości, ale jednocześnie oferując wspomnianą przyjemność z jazdy. Jedynie topowe warianty ST (wcześniej XR, RS Turbo, Zetec itp.) dyskretnie zdradzały, że jest to nieco mocniejsza wersja i lepiej z nią nie zadzierać.

Podobnie jest z obecną i niestety ostatnią Fiestą ST. Gdyby była w srebrnym, czarnym lub białym kolorze, tylko wprawne oko zauważyłoby liczne, choć nienachalne dodatki tj. ciemny grill o strukturze plastra miodu, agresywniejszy zderzak z nakładką w dolnej części, nakładkę na zderzak tylny z dwiema dyskretnymi, choć pięknie mruczącymi rurami wydechowymi, niewielki spojler na dachu czy większe felgi. Oprócz tego mamy kilka okolicznościowych emblematów i czarne wypełnienie przednich lamp. Całość robi naprawdę dobre wrażenie, ale nie ma tu nawet grama kiczu czy przesady.

O wiele więcej dzieje się we wnętrzu, bowiem znajdziemy tu przede wszystkim liczne wstawki i akcenty w czerwonym kolorze, emblematy z logo ST, zdecydowanie grubszą, spłaszczoną na dole i wyprofilowaną kierownicę i co najważniejsze – kubełkowe fotele o rewelacyjnym trzymaniu w zakrętach. Sprawiają wrażenie bardzo niewygodnych i twardych, ale to pozory. Są sztywniejsze od standardowych, ale nawet w dłuższej podróży nie męczą. Jest także krótki lewarek manualnej skrzyni biegów i nakładki imitujące włókno węglowe. Jest wyraźnie sportowo, ale wciąż z umiarem i smakiem. Nie zapomniano oczywiście o walorach praktycznych, a więc mamy dość pojemny, ale niestety mało ergonomiczny bagażnik (311/1093 litry), po złożeniu oparć nie mamy co liczyć na płaską podłogę, ale są haczyki i dość regularne kształty. Musi wystarczyć, podobnie jak miejsca na kanapie. Ale czy jest na co narzekać? W końcu to segment B, więc nie oczekujmy zbyt wiele. Auto bazuje na płycie podłogowej Ford Global B-car Platform i jest produkowane w niemieckiej Kolonii. W testach Euro NCAP zdobyło pięć gwiazdek.

Ford Fiesta ST. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Pod maską Fiesty ST pracuje silnik trzycylindrowy 1.5 EcoBoost o mocy 200 KM i momencie obrotowym 300 Nm. To wystarczy, aby od 0 do 100 km/h przyśpieszyć w 6,5 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 230 km/h. Ja wiem, że wielu purystów oburzy się na informację o trzycylindrowej jednostce, ale w tym modelu spisuje się ona rewelacyjnie. Zresztą w genialnej Toyocie GR Yaris, która biła rekordy sprzedaży również pracuje trzycylindrowy motor. Ba! W Fieście ST brzmi on naprawdę dobrze, a wydech z regulacją potrafi parskać, warczeć, strzelać i wydawać sporo przyjemnych dla ucha dźwięków. Na pewno nie jest tak agresywnie i głośno jak np. w Hyundaiu Kona N, ale Fiesta ST również ma swój niepowtarzalny charakter. Skrzynia manualna działa fantastycznie i aż chce się zmieniać biegi podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Poza tym samochód prowadzi się genialnie, owszem, jest wyczuwalnie podsterowne, ale w bardzo przewidywalny i typowy dla takich aut sposób. Odjęcie gazu w zakręcie od razu kończy się delikatną nadsterownością, co pozwala ustawiać auto w szybkim łuku. A jak auto spisuje się w zwykłej eksploatacji?

Nie jest na pewno tak wygodne i komfortowe jak zwykła Fiesta, ale z powodzeniem ST może służyć za auto na co dzień. Trochę męczy w korku (twarde sprzęgło) oraz na ciasnych parkingach (ograniczona siła wspomagania), ale poza tym nie ma większych trudności. Owszem, zawieszenie jest wyczuwalnie sztywniejsze, a komfortu nie poprawiają sportowe opony o niskim profilu, ale nie jest tak radykalnie jak np. w Hyundaiu i30 N. Spalanie? Jak na możliwości, jakie daje ten silnik – dość rozsądne.

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 8 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 6-7 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 7-8 l/100km.

Ford Fiesta ST. Ceny i wyposażenie

Cennik Forda Fiesty ST zaczyna się od 118 600 złotych. Od razu dostajemy topowy wariant ST X, w którym znajdują się m.in.:

  • reflektory matrycowe Full LED;
  • 18-calowe felgi z lekkich stopów;
  • system nawigacji satelitarnej;
  • zawieszenie sportowe ST;
  • stylizacja ST;
  • fotele sportowe Ford Performance;
  • automatyczna klimatyzacja.

Prawdę mówiąc to niczego nie brakuje, ale jeśli ktoś bardzo chce coś dorzucić, to może w konfiguratorze zaznaczyć:

  • lakier specjalny dla wersji ST X – od 1950 do 2700 złotych;
  • pakiet zimowy (podgrzewane fotele, kierownica i szyba przednia) – 1350 złotych;
  • pakiet Performance (mechanizm różnicowy o ogr. poślizgu, launch control itp.) - 4100 złotych;
  • system nawigacji z audio B&O – 2300 złotych;
  • ładowarka do smartfona – 700 złotych.

Jak widać dodatków nie ma zbyt wiele i w sumie jedynym „obowiązkowym” jest Pakiet Performance, który zdecydowanie wpływa na jakość prowadzenia auta.

Ford Fiesta ST. Podsumowanie

To wielka szkoda, że obecnie oferowana generacja Forda Fiesty jest tą ostatnią. Dość dobrą alternatywą jest oczywiście Ford Puma wraz z odmianą ST, ale i tutaj nie nacieszymy się tymi emocjami zbyt długo, bowiem za kilka lat będziemy musieli przesiąść się na wersję elektryczną. Czy warto rozważyć zakup Fiesty ST? Jeśli ktoś poszukuje sporych emocji i dużej frajdy w tak kompaktowym wydaniu, Fiesta ST jest z pewnością jedną z najlepszych na rynku propozycji.

Ford Fiesta ST – zalety:

  • ładny, sportowy i „młodzieżowy” wygląd;
  • rewelacyjne prowadzenie, dynamika i mnóstwo frajdy z jazdy;
  • ciekawe, nienachalne dodatki m.in. fantastyczne fotele;
  • nienaganna ergonomia, przyzwoity bagażnik;
  • rozsądna cena i konkretna oferta bez dziesiątek drobnych dodatków.

Ford Fiesta ST – wady:

  • dla niektórych nieco zbyt sztywna;
  • to już ostatnia generacja…

Porównanie Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM (MT6) do wybranych konkurentów:

 

Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM (MT6)

Hyundai i20 N 1.6 T-GDI 204 KM (MT6)

Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 207 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 118 600

od 122 900

od 128 090

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4068/1735

4075/1775

4074/1751

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1504/1472

1544/1541

1501/1484

Rozstaw osi (mm)

2493

2580

2549

Pojemność bagażnika (l)

311/1093

352/1165

351/1125

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1205

1190

1297

Pojemność zbiornika paliwa (l)

42

40

40

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1499

1598

1984

Liczba cylindrów

3

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna, 6-stopniowa

manualna, 6-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

200

204

207

Moment obrotowy (Nm)

300

275

320

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,5

6,2

6,5

Prędkość maksymalna (km/h)

230

230

240

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,7 (WLTP)

7,0 (WLTP)

6,8 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

151

158

154

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie - Motofakty

Wróć na swietochlowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto