Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Testy opon zimowych. Jakie modele polecają fachowcy?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
O pomoc w wyborze opon można poprosić wulkanizatora. Jego opinia będzie cenna, ale nie do końca miarodajna. Najlepsze ogumienie można wskazać tylko porównując wiele dostępnych na rynku modeli, a takie badanie wymaga pracy całego sztabu ludzi i specjalistycznych testów.

Co roku największe organizacje motoryzacyjne w Europie testują przed sezonem nowości na rynku oponiarskim.

- Badają przyczepność, porównują drogę hamowania w różnych warunkach, oceniają poziom hałasu emitowany przez bieżnik i wpływa na zużycie paliwa. Na podstawie wyników budują rankingi, które ułatwiają kierowcom wybór najlepszych produktów. To miarodajne zestawienia, pozwalające dobrze dopasować oponę do swojego stylu jazdy i modelu samochodu – uważa Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Dużym zaufaniem i popularnością cieszą się testy i opinie niemieckiego automobilklubu ADAC, magazynów „AutoBild” oraz „Auto Motor und Sport” i ACE/GTÜ, czyli Auto Clubu Europa i stowarzyszenia nadzoru technicznego GTÜ. W sezonie 2013/2014 testom poddano dziesiątki opon różnych producentów. Na podstawie wyników eksperci Oponeo.pl przygotowali zestawienie ośmiu najlepszych modeli, które w rankingach różnych organizacji zajmowały czołowe lokaty. W sprzedaży będą także w sezonie 2014/2015. Oto one.
Continental ContiWinterContact TS850

Zdaniem specjalistów to jeden z najlepszych modeli dostępnych na rynku w ostatnich latach. Znakomite osiągi zawdzięcza unikalnej rzeźbie bieżnika, bogatej w różnego rodzaju nacięcia. Samochód na takim ogumieniu zachowuje się stabilnie zarówno na śniegu, jak i oblodzonej nawierzchni. Bez problemu radzi sobie z jazdą po błocie pośniegowym. Co istotne, bieżnik jest tak ułożony, że opory toczenia zostały tu zmniejszone do minimum. TS850 w testach wypadła znakomicie na różnych samochodach, korzystających z innych rozmiarów opon. Pierwsze miejsca ACE/ GTÜ przyznały jej w kategoriach 185/60 R15 i 185/60 R15 T. W teście ADAC wygrała zestawienie opon 225/45 R17 H a np. „AutoBild" docenił rozmiar 195/65 R15, który w teście zajął 3. lokatę.

Continental Conti Cross Contact Winter

W teście opon zimowych „AutoBild Allrad” rozmiaru 215/65 R16 ten model zajął wysokie, trzecie miejsce. Opona zebrała wysokie noty w grupie ogumienia przeznaczonego do samochodów z napędem na obie osie, głównie popularnych SUV-ów. Dzięki temu od kilku sezonów jest to jeden z najczęściej wybieranych modeli na rynku. Pochwały zbiera przede wszystkim za krótką drogę hamowania, którą zawdzięcza unikalnemu bieżnikowi. Świetnie daje sobie radę zamontowana w samochodach o sportowych osiągach, na bardzo śliskiej nawierzchni pomaga utrzymać stabilny tor jazdy.

Dunlop Winter Response 2
Opona, która świetnie zachowuje się podczas ruszania i jazdy w zakrętach. Zapobiega niekontrolowanym poślizgom, zapewnia świetną przyczepność. Nowoczesny bieżnik zaprojektowano tak, aby maksymalnie skrócić drogę hamowania. W testach ten model znakomicie spisał się zarówno na zaśnieżonej, jak i mokrej nawierzchni. Na obniżone zużycie paliwa wpływa konstrukcja bieżnika, którą opracowano, by zminimalizować opory toczenia. Ogumienie jest polecane szczególnie do samochodów osobowych klasy średniej i wyższej. ADAC i ACE/GTÜ badały rozmiar 185/60 R15. W obu przypadkach opona zajęła 2. miejsce w teście.

Dunlop SP Winter Sport 4D
Unikalny bieżnik wyposażony w sieć nacięć zapewnia doskonałe osiągi przede wszystkim na zaśnieżonej nawierzchni. Dodatkowe rowki zaprojektowano po to, aby opona zachowywała się stabilnie na błocie pośniegowym i wodzie. Dzięki temu w testach kierowcy nie mieli problemu z zapanowaniem nad samochodami na śliskiej nawierzchni. „AutoBild Allrad” uznał ją za najlepsze rozwiązanie dla samochodów typu SUV korzystających z rozmiaru 215/65 R16. W zestawieniu „Auto Motor und Sport” dla rozmiaru 225/50 R17 model ten zajął trzecią lokatę.

Goodyear UltraGrip 8
Unikalny bieżnik zapewnia oponie bardzo dużą powierzchnię styczną z drogą, co wpływa na jej znakomite właściwości trakcyjne. Zarówno na świeżym śniegu, błocie pośniegowym, jak i zbitej, twardej warstwie lodu. Agresywne nacięcia świetnie wgryzają się w śnieg, dzięki czemu samochód bez większych trudności ruszy z miejsca nawet w bardzo trudnych warunkach. Autorzy testów podkreślają przy tym bardzo przyjazne zachowanie opony, która nie wpływa na pogorszenie komfortu podróży. Model w rozmiar 205/55 R16 wygrał zestawienie przygotowane przez magazyn „Auto Zeitung”. W teście „AutoBild Sportcars" 3. miejsce zajęła opona w rozmiarze 225/50 R17 V.

Michelin Alpin A4
Od kilku lat eksperci uznają ten model za jeden z najlepszych na rynku. Na uwagę zasługuje przede wszystkim unikalny, kierunkowy bieżnik bez kanałów obwodowych. Autorzy testów potwierdzają, że dzięki temu samochód jest bardziej stabilny i doskonale hamuje, ponieważ w jeździe bierze udział cała powierzchnia opony. W sezonie 2013/2014 na Alpin A4 znowu spadł deszcz nagród. Opona plasowała się m.in. w czołówkach rankingów ADAC (225/45 R17 H – 3. miejsce), „AutoBild” (1. miejsce w kategorii 195/65 R15, „AutoBild Allrad” (2. lokata wśród opon 215/65 R16 SUV) i ACE/GTÜ (w rozmiarze 185/60 R15 3. miejsce).

Nokian WR D3
Ogumienie docenione przede wszystkim przez „Auto Zeitung”. W kategorii 195/65 R15 zajęło 2. miejsce, wśród opon 205/55 R16 3. miejsce. Czemu zawdzięcza wysokie oceny? Rzeźba bieżnika została zaprojektowana tak, aby łączyć w sobie najlepsze właściwości trakcyjne i niskie opory toczenia. Dzięki temu samochód zachowuje się stabilnie w zmiennych warunkach, od śniegu, przez lód, po błoto pośniegowe. Z pewnością świetną rekomendacją jest fiński rodowód marki, która testuje swoje produkty w trudnych skandynawskich warunkach. To właśnie Nokian wyprodukował pierwszą na świecie oponę zimową.

Pirelli Sottozero 3
Ogumienie przeznaczone do samochodów o sportowych osiągach, dysponujących silnikami o dużej mocy. Unikalna budowa bieżnika łączy w sobie najlepsze cechy pozwalające komfortowo jeździć po śniegu i lodzie, ale także na suchej nawierzchni. Podczas testów zwrócono uwagę na łatwość manewrowania i krótką drogę hamowania w trudnych, zimowych warunkach. „AutoBild Sportcars” docenił rozmiar 225/50 R17 V, który wygrał jego test. Ogumienie tego samego rozmiaru zajęło drugie miejsce w teście „Auto Motor und Sport”.

Eksperci Oponeo.pl podsumowują, że w tegorocznym zestawieniu wyników różnych testów najlepiej wypadły modele Continental ContiWinterContact TS850 i Michelin Alpin A4. Polecają je do wszystkich typów samochodów. Właścicielom samochodów sportowych oraz klasy wyższej polecają Pirelli Sottozero 3, Dunlop SP Winter Sport 4D, Bridgestone Blizzak LM32 S oraz Goodyear UltraGrip 8.

- Mając auto typu SUV można wybrać między Continental ContiCrossContactWinter, Michelin Latitude Alpin LA2, Nokian WR SUV 3 i Dunlop SP Winter Sport 4D. Do samochodów średniej klasy, jeżdżących na kołach o średnicy 15 lub 16 cali polecamy Dunlop Winter Response 2, Firestone Winterhawk 3, Pirelli Snowcontrol 3, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2 oraz Nokian WR D3 – wylicza Filip Fischer.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto