Plany budowy DTŚ kiedyś były inne. Przedstawiamy Wam mapy i zdjęcia z budowy tej trasy

Budowę DTŚ w Świętochłowicach rozpoczęto w 1986 roku i szybko wstrzymano prace. Trasa była gotowa w 2001.

Jej budowa rozpoczęła się w 1986 roku i miała trwać 15 lat. W tym roku mija już 26 lat odkąd pierwsze koparki wjechały na budowę Drogowej Trasy Średnicowej i, jak na razie, końca nie widać. Według planu, w 2001 roku kierowcy mieli przejechać DTŚ-ką z Katowic do Gliwic. Nasze miasto ma to szczęście, że świętochłowicki odcinek został zbudowany w pierwszym etapie.

W naszych archiwach znaleźliśmy biuletyn wydany przez Dyrekcję Budowy Tras Komunikacyjnych w Katowicach, zawierający plany budowy DTŚ-ki.

Nasz odcinek DTŚ budowano 15 lat
Budowę DTŚ w Świętochłowicach rozpoczęto w 1986 roku, jednak z powodu trudności finansowych państwa inwestycja została wstrzymana. Budowę wznowiono dopiero kilkanaście lat później, w 1999 roku i ukończono dwa lata później.

- W latach 80-tych zakładano szerokie zastosowanie materiałów z hałd poprzemysłowych ze względu na brak właściwych kwalifikowanych materiałów budowlanych. Obecnie nie stosuje się ich za wyjątkiem sporadycznych przypadków dróg technologicznych na czas budowy - wyjaśnia Danuta Żak, rzecznik spółki DTŚ SA, inwestora zastępczego.

Początkowo plan budowy DTŚ był inny

Budowa DTŚ początkowo miała przebiegać w trzech etapach: odcinek od Rudy Śląskiej -Chebzia przez Świętochłowice i Chorzów, aż do dzielnicy Załęże w Katowicach, następnie miały zostać zbudowane śródmiejskie odcinki w Gliwicach i Katowicach, a na końcu odcinek od Gliwic przez Zabrze i Rudę Śląską - Chebzie.
∨ Czytaj dalej



Plan ten, jak już widzimy, nie został zrealizowany. W latach 1986 - 2006 zbudowano DTŚ "Wschód" w Katowicach, Chorzowie i Świętochłowicach. Odcinek ten liczy 12,3 kilometra i kosztował prawie 1 269 mln zł.

W latach 2004 - 2006 zbudowano odcinek DTŚ "Zachód" o długości 3,2 kilometra w Rudzie Śląskiej. Natomiast w ubiegłym roku DTŚ-ka dotarła do Zabrza. Odcinek o długości 4,7 kilometra kosztował ponad 502 mln zł. DTŚ zrealizowana jest w 64 proc., a do wybudowania pozostało jeszcze 36 proc. jej docelowej długości, czyli 11 km. Teraz jeździmy 20 km.

Dlaczego początkowy plan nie został zrealizowany? - W ramach negocjacji do umowy finansowej, która została podpisana w 1998 roku między Rządem RP i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na częściowe kredytowanie przez EBI budowy DTŚ, podzielono przedsięwzięcie na część "DTŚ Wschód", w skład którego wchodzą miasta Katowice, Chorzów, Świętochłowice oraz część "DTŚ Zachód" obejmujący Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice - wyjaśnia Danuta Żak.

Prace budowlane w Zabrzu i Gliwicach
Obecnie trwają roboty budowlano-montażowe na 2,9 km odcinku w Zabrzu od ul. De Gaulle'a do granicy z Gliwicami oraz na 2,8 km odcinku w Gliwicach od granicy z Zabrzem do ul. Kujawskiej. Do realizacji przygotowany jest też 5,32 km odcinek od ul. Kujawskiej do węzła DK 88 w pobliżu ul. Portowej w Gliwicach.


Masz w swoich archiwach zdjęcia z budowy DTŚ? Podziel się z nami i wyślij na: m.dyszka@dz.com.pl

Komentarze (0)

avatar

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!

Wybierz kategorię