Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak przygotować opony zimowe do sezonu?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Używane zimówki trzeba obejrzeć pod kątem uszkodzeń i zakonserwować. Nowe ogumienie wymaga dotarcia.

Mimo coraz bardziej wyszukanych technologii i materiałów, dzisiejsze opony nie są stuprocentowo odporne na zużycie i uszkodzenia. Tym bardziej, że stan polskich dróg w wielu miejscach jest kiepski, a na dziurach i koleinach znacznie łatwiej o zniszczenie kół.

Dlatego przed zamontowaniem opon do samochodu, przed sezonem zimowym trzeba dokładnie ocenić ich stan.

– Najlepiej zrobić to odpowiednio wcześniej, ponieważ po rozpoczęciu sezonu w warsztatach wulkanizacyjnych zaczną się kolejki. Jeśli okaże się, że opony wymagają wymiany na nowe, będziemy mieli więcej czasu na ich zakup – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Opony trzeba dokładnie obejrzeć przede wszystkim ze względu na swoje bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że to właśnie ogumienie jest jedynym elementem stycznym między pojazdem a drogą. Skutkami uszkodzeń mechanicznych najczęściej są pęknięcia i wybrzuszenia, które pojawiają się zarówno na bieżniku, jak i w okolicach ścianek.

- Jeżeli bieżnik się odkleja, drutówka jest odkryta albo widać wyraźne wybrzuszenia i deformacje, opon nie warto już zakładać do samochodu i trzeba kupić nowe – mówi Filip Fischer.

Drugim czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę jest wysokość bieżnika. Zgodnie z polskim prawem minimalna wartość to 1,6 mm, ale w praktyce bezużyteczne są już opony zimowe z wynikiem poniżej 4 mm. Taki bieżnik nie będzie w stanie odpowiednio oczyszczać się ze śniegu i nie zapewni kierowcy oraz pasażerom bezpieczeństwa.

Jeśli jednak ogumienie nie jest uszkodzone, a bieżnik jest równomiernie zużyty i ma przynajmniej 4 mm wysokości, można je zamontować. Zanim to zrobimy, warto dokładnie umyć opony i pozbyć się z nacięć wszelkich zanieczyszczeń. Najczęściej w oponę wbijają się kamienie, które w najlepszym wypadku deformują bieżnik. A jeśli ich krawędzie są ostre, mogą także nacinać gumę. Umyte opony warto zakonserwować przy pomocy specjalnego mleczka albo pianki, które zapewni odpowiednią elastyczność gumy. Większość takich środków stosuje się jednak tylko na boczne ścianki, a nie na bieżnik, który powinien być naturalnie przytarty i szorstki.

- W przypadku nowych opon przygotowanie do sezonu oznacza właśnie dotarcie. Przyjmuje się, że optymalną przyczepność uzyskują dopiero po przejechaniu około trzystu kilometrów, dlatego zalecamy, aby koła wymienić odpowiednio wcześniej przed nadejściem opadów śniegu – mówi Filip Fischer.

Eksperci przypominają, że odpowiedniej troski wymagają także całe koła. Przed zamontowaniem na samochód trzeba je zawsze wyważyć i dopompować, by ciśnienie w ogumieniu było zgodne z instrukcją auta. W tym przypadku opony także warto umyć, oczyścić z kamieni i zakonserwować.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto