Świętochłowice: Kontrole w szkołach i przedszkolu
We wrześniu i październiku w czterech szkołach podstawowych w Świętochłowicach: SP nr 1, SP nr 3, SP nr 4 i SP nr 17 Kuratorium Oświaty w Katowicach przeprowadziło całościową ewaluację zewnętrzną, a w Przedszkolu Miejskim nr 3 ewaluację problemową.
Badanych było 12 obszarów działalności szkoły: efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, procesy zachodzące w szkole, funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym, w szczególności w zakresie współpracy z rodzicami uczniów, zarządzanie szkołą.
Poszczególne obszary zostały ocenione za pomocą liter:
poziom E – oznaczaj niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę
poziom D – oznacza podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę
poziom C – oznacza średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę
poziom B – oznacza wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę
poziom A – oznacza bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę
Działalność szkół w większości badanych obszarów osiągnęła wysoki stopień wypełnienia wymagań, czyli poziom B.
Tylko jedna z kontrolowanych świętochłowickich szkół uzyskała przynajmniej w jednym obszarze poziom najwyższy, czyli A. To SP nr 1 w trzech obszarach: uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju, zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. Ta placówka wypadła najlepiej spośród wszystkich kontrolowanych.
Niezbyt dobrze wypadła SP nr 4, bowiem w ośmiu obszarach poziom oceniono na B, a w czterech na C.
W obszarach dotyczących organizowania procesów edukacyjnych (SP nr 4), nabywania przez uczniów wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (SP nr 4, SP nr 3), respektowania norm społecznych (SP nr 4), współpraca z rodzicami (SP nr 1, SP nr 4), promowanie wartości edukacji (SP nr 17) – osiągnięto średni stopień wymagań (poziom C).
- To dobre wyniki. W szkołach, w których młodzież jest trudna, spodziewałem się gorszych - komentuje Roman Penkała, naczelnik Wydziału Edukacji UM w Świętochłowicach.
- Obszary, które wypadły poniżej oceny B chcemy poprawiać. Dyrektorzy szkół wraz z radami pedagogicznymi po przeanalizowaniu raportu z ewaluacji zewnętrznej opracują wnioski do dalszej działalności - informuje Krzysztof Maciejczyk, rzecznik UM Świętochłowice.
W Przedszkolu Miejskim nr 3 przeprowadzono badanie obszaru „promowanie wartości wychowania przedszkolnego”. Placówka osiągnęła poziom B, czyli wysoki stopień wypełniania wymagań w tym obszarze.
Oto szczegółowe wyniki
Szkoła Podstawowa nr 1
B - szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów,
B - procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
A - uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
B - uczniowie są aktywni,
B - respektowane są normy społeczne,
B - szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację,
B - nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
B - promowana jest wartość edukacji,
C - rodzice są partnerami szkoły lub placówki,
A - wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
B - szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych,
A - zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Szkoła Podstawowa nr 3
B - szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów,
B - procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
C - uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
B - uczniowie są aktywni,
B - respektowane są normy społeczne,
B - szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację,
B - nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
B - promowana jest wartość edukacji,
B - rodzice są partnerami szkoły lub placówki,
B - wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
B - szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych,
B - zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Szkoła Podstawowa nr 4
B - szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów,
C - procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
C - uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
B - uczniowie są aktywni,
C - respektowane są normy społeczne,
B - szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację,
B - nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
B - promowana jest wartość edukacji,
C - rodzice są partnerami szkoły lub placówki,
B - wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
B - szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych,
B - zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Szkoła Podstawowa nr 17
B - szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów,
B - procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
B - uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
B - uczniowie są aktywni,
B - respektowane są normy społeczne,
B - szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację,
B - nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
C - promowana jest wartość edukacji,
D - rodzice są partnerami szkoły lub placówki,
B - wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju,
B - szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych,
B - zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi.
Jak przygotować się do rozmowy o pracę?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?